تاثیر کفش نامناسب بر سلامت بدن

تاثیر کفش نامناسب بر سلامت بدن

سلامتی یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی انسانهاست که عوامل مختلفی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پا نیز جزء اندام‌های بسیار فعال و پر تحرک است که نقش بنیادی در بدن دارد. یکی از این موارد تاثیر گذار بر سلامت استفاده از کفش نا مناسب است. کفش جزئی جدایی ناپذیر از استایل روزانه می باشد و شما را در تمامی فعالیت‌های ورزشی و روزمره همراهی می‌کند. بیشتر افراد روزانه ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ گام برمیدارند. پسمی‌توان گفت محافظت از پا و نیز نحوه انتخاب صحیح کفش ورزشی تاثیر چشم‌گیری بر سلامت بدن خواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر با درد و مشکلات پا درگیر بوده‌ و تاثیرات کفش نامناسب را عینا تجربه کرده‌اند. پژوهش‌ها نشان میدهد بزرگترین عامل ایجاد مشکلات در پا، استفاده از کفش نامناسب است که مشکلاتی نظیر درد در ناحیه کمر، ستون فقرات، زانو و نیز عوارضی مانند خار پاشنه، تاول را ایجاد می‌کنند. 

کفش چه تاثیری در سلامتی دارد؟
اگر کفش شما تنگ یا گشاد بوده و یا به خوبی از پا حمایت نمی‌کند، فعالیت‌های بدنی فشار بیشتری بر پنجه، پاشنه، قوزک و مفاصل پا وارد می‌کند. این فشارهای دائم و مستمر می‌تواند به درد و جراحت منجر شود. عوارض ناشی از کفش نامناسب را می‌توان به طور کلی در موارد زیر خلاصه کرد:
۱. افزایش احتمال ایجاد صدمات و جراحات در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی و روزمره
۲. تشدید کمر درد، درد زانو، ستون فقرات
۳. تاثیر بر استایل حرکتی و راه رفتن افراد
ما برای جواب به این سوال که "نوع کفش و کتانی در سلامتی چه تاثیری دارد؟" اثرات نامناسب کتانی‌ها را در دو گروه دسته بندی کرده‌ایم :
۱. اثرات کوتاه مدت کفش نامناسب:
میخچه:
میخچه ضایعه‌ای پینه‌ای شکل است که از سلول‌های مرده و سخت پوست تشکیل شده و معمولا بر روی مفاصل، جلو و پشت پا ایجاد می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که اغلب فشار مستمر ناشی از کفش نا مناسب بر پا عامل ایجاد میخچه است.
مشکلات ناخن پا:
یکی دیگر از عوارض پوشیدن کفش نامناسب ایجاد مشکل برای ناخن‌ها و یا قارچ است.
پوشیدن کفش تنگ بر انگشتان پا فشار زیادی وارد کرده و گاه سبب می‌شود تا بخشی از ناخن وارد پوست و گوشت اطراف شده که به اصطلاح به آن گوشه کردن ناخن می‌گویند. این عارضه بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است و ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند.
از طرفی عدم تهویه خوب داخل کفش به دلیل استفاده از متریال نامناسب و ایجاد محیط مرطوب در کفش‌های ورزشی، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم کرده و بیماری‌های پوستی مختلفی را ایجاد می‌کند.
هرگز فراموش نکنید که بر اساس فعالیت‌های مختلف، نوع کتانی متفاوت خواهد بود.
اثرات بلند مدت کفش نامناسب :
صاف شدن کف پا:
کف پای صاف از دیگر پیامدهای کفش نامناسب است که صاف شدن قوس استاندارد کف پا و مماس شدن سطح آن با زمین را موجب می‌شود. قوس کف پا بسیاری از فشارهای وارده از سطح زمین را خنثی و مانع از ایجاد درد در نقاط حساس بدن نظیر کمر، زانو و حتی گردن می‌شود.
فشار طولانی مدت ناشی از کتونی نا مناسب بر بافت نرم این بخش از پا، سبب صاف شدن قوس پا و ایجاد درد در کف و پاشنه می‌شود.
در کتانی‌های اورجینال تکنولوژی‌های ویژه‌ای برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است. از نمونه فناوریهایی که به خوبی از قوس کف پا حمایت کرده و از مشکلات متعدد برای سلامتی جلوگیری می‌کند می توان به تکنولوژی های“انکپ” و “رول بار” در کفش های  برند نیوبالانس اشاره کرد.
اثرات بلند مدت کفش نامناسب :
کمر درد:
از دیگر آسیبهای کفش نامناسب برای بدن را می‌توان ایجاد درد در ناحیه کمر دانست. کمر درد نه تنها دردی طاقت فرساست که گاه تحمل آن غیرممکن است بلکه بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
درد مفاصل:
زمانی که شما از کفش گشاد یا تنگی استفاده می‌کنید که به خوبی پا را در بر نمی‌گیرد، پا نمی‌تواند به خوبی وزن بدن را تحمل کرده و فشار وزن به طور مناسب بر تمامی نقاط پا تقسیم نمی‌شود. این موضوع  موجب آسیب‌هایی مثل درد زانو و آرتروز می‌شود. از طرفی کتانی نا مناسب ناهنجاری‌هایی مثل تغییر فرم پا و بزرگ شدن استخوان‌ها و مفاصل را به همراه خواهد داشت. حال اهمیت کفش اورجینال در سلامتی بدن، بیش از پیش نمایان خواهد شد. 

بازخوردها


    لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
    اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید